Overgisteren (groep 1-2)
Van wie is die koffer? Met Overgisteren gaan de kleuters op bezoek bij een museum in de buurt en maken ze in de klas hun eigen museum. Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar één conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!
Met een brief laten de kinderen hem weten dat zijn koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen om een museum in de klas in te richten. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.
Meer informatie over het product, tijdsplanning en het lesmateriaal zijn te vinden via deze link: https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/overgisteren
Op de toren zit een haan (groep 1-2)
Hubertus de Gouden Haan neemt groep 1 en 2 mee op ontdekkingstocht door de buurt. Hubertus de Gouden Haan waait tijdens een storm van de kerktoren zo de zandbak van de school in! De kinderen van groep 1/2 laten hem aansterken in de poppenhoek en hebben een heleboel vragen voor Hubertus. Wie is hij en waar komt hij vandaan? Hubertus gaat met de leerlingen op ontdekkingstocht door de school en de buurt. Zo leren ze hun buurt goed kennen en leren ze goed kijken naar de omgeving waar ze anders vrolijk iedere dag aan voorbij lopen. Het leren lezen en herkennen van de eigen omgeving draagt bij aan het ontwikkelen van cultureel bewustzijn en is een eerste kennismaking met erfgoed in de directe omgeving van de school.
Het project is kant-en-klaar en kan door de school zelf worden aangevraagd en ingezet wanneer het uitkomt. Meer over dit project en het bestellen via:
https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/op-de-toren-zit-een-haan
Tonnie en Kee in Keutelree (groep 3-4)
Opa Tonnie woont al jaren in een wolkenkrabber in New York. Vijftig jaar geleden is opa Tonnie naar New York verhuisd. Daarvoor woonde hij in een klein (fictief) dorp in Noord-Brabant: Keutelree. Zo'n klein dorp is toch wel heel anders dan zo'n grote stad. Zijn zus Kee woont nog steeds in Keutelree. Ze woont in de boerderij waar ze in de jaren 50 van de vorige eeuw samen zijn opgegroeid. Wat mist Tonnie haar erg! Hij besluit haar op te gaan zoeken. Zou er veel veranderd zijn in het dorp?
'Tonnie en Kee in Keutelree!' is een erfgoedproject dat speciaal is ontwikkeld voor groep 3 van het basisonderwijs. Via animaties maken de leerlingen kennis met Tonnie en Kee en verdiepen zij zich in de volgende vragen: Wat is het verschil tussen een stad en een dorp? Wat voor soorten huizen zijn er allemaal? En wat is er allemaal veranderd in Keutelree sinds opa Tonnie vijftig jaar geleden verhuisde? De leerlingen leren over de verschillen en overeenkomsten tussen vroeger en nu. Als opa Tonnie besluit terug te keren naar Keutelree om zijn zus Kee te bezoeken is dit reden voor een groot feest. De leerlingen organiseren voor opa Tonnie én voor hun eigen opa’s een ouderwets feest. Op deze manier zal Tonnie zich wel thuis voelen.
Het project is kant-en-klaar en kan door de school zelf worden aangevraagd en ingezet wanneer het uitkomt. Meer over dit project en het bestellen via:
https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/tonnie-en-kee-in-keutelree
Op stap met Jet en Jan (groep 5)
Met de klas meer dan een eeuw terug in de tijd. Hoe was het dagelijks leven toen voor de tweeling Jet en Jan? In dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod.
Het project is op maat gemaakt voor het dorp of de stad waar de leerlingen op school zitten. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan? En dat allemaal vooral door te doen! In een museum in de buurt (of in de klas als er geen museum is) gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: zelf zeep kloppen en de was doen, koffiemalen, schrijven met een griffel op een leitje en oude spelletjes zoals bikkelen en hoepelen.
Meer informatie over het product, tijdsplanning en het lesmateriaal zijn te vinden via deze link: https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/op-stap-met-jet-en-jan-jong-in-1910
Zo gaat de molen (groep 6)
Verdiep je met de klas in alle aspecten van de molen en ga op bezoek bij een molen in de buurt. Dit project gaat over molens in Noord-Brabant. De meeste leerlingen zullen er weleens één van dichtbij hebben gezien. Maar hoe werkt een molen nu eigenlijk? Welke rol had de molen vroeger? En waarom vinden wij molens nu nog steeds interessant? Het voorleesverhaal over Dries en Henk, twee jongens die rond 1870 leefden, is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht rondom het begrip molen. Aan de hand van acht themakaarten verdiepen ze zich in verschillende aspecten die te maken hebben met de molen. Op deze wijze zijn de leerlingen goed voorbereid voor de excursie aan de molen in de buurt.
Meer informatie over het product, tijdsplanning en het lesmateriaal zijn te vinden via deze link: https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/zo-gaat-de-molen
De Romeinen in Noord Brabant (groep 6-7)
De Romeinen zijn hier geweest! En we lijken meer op ze dan je misschien denkt. In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die door de Romeinen in Brabant zijn gebruikt. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Aan de hand van de voorwerpen en de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd, waaronder: het schrift, geld, kleding, infrastructuur, het badhuis, huizenbouw, religie, sport en spel en het leger.
Meer informatie over het product, tijdsplanning en het lesmateriaal zijn te vinden via deze link: https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/romeinen
De Middeleeuwse stad (groep 6-7)
Hoe was het leven in een Middeleeuwse stad in Brabant? Ga zelf aan de slag met bronnen en materialen. In de klas wordt een middeleeuws landschap uitgerold in de vorm van een vloerkleed. Waar zouden de boeren het land gaan bewerken? Wat is de beste handelsplek? Op welke plaatsen wilden de mensen graag wonen? Hoe ontstond een stad? Met behulp van een kasteel, boerderijen, huisjes, een klooster en een stadhuis krijgt de middeleeuwse stad langzaam maar zeker vorm. Daarna onderzoeken de leerlingen in kleine groepjes het leven in de middeleeuwse stad aan de hand van historische bronnen. De kinderen gaan aan de slag met een rekenopdracht met middeleeuwse munten en een boodschappenlijst, het bedenken van een klucht voor het volgende carnaval, het bestuderen van een stadszegel en het uitvoeren van monnikenwerk: schrijven op echt perkament. In de opdrachten worden verschillende thema’s over het leven in de middeleeuwse stad behandeld die ook in de reguliere lesmethodes aan bod komen, zoals: de markt, feest, bestuur en rechtspraak, eten, wonen, kleding, geloof, boerenleven en oorlog. Welk lot wacht je als boer, burger, geestelijke of edelman? Dit ontdekken de leerlingen tijdens het standenspel. Elke keer blijkt de edelman te winnen.
Meer informatie over het product, tijdsplanning en het lesmateriaal zijn te vinden via deze link: https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lesmateriaal/de-middeleeuwse-stad